Syracuse

9 mei 2016 - Syracuse, Italië

Maandag 9 mei

Gisteravond dus balen maar na achten geen voetballen meer gekeken!
Toen we naar bed gingen en ik nog even naar buiten liep, was de hemel helemaal vol met sterren!
Het is hier eerder donker als in Nederland, Kees en Natascha belde om half tien en toen was het daar nog schemer, wij zaten al lang in het donker!
Vanmorgen weer blauwe hemel en een lekker zonnetje op de camper.
Toen alles voor elkaar was om 9.15 vertrokken bij het restaurant en 5 minuten later waren wij bij Villa Romana del Casale, een Romeinse villa uit de 3e eeuw. Kaartje gekocht en de villa bekeken.
Ik wist niet dat het zo groot was! Het staat bekend om de mozaïeke vloeren. Het is pas in 1929 opgegraven en is zo goed bewaard gebleven omdat het in de 12 e eeuw met een aardverschuiving bedolven is. We waren er vroeg dus was het erg rustig en konden wij overal rustig kijken. Ze hadden er een overkapping gemaakt met daarboven een route waar je alle mozaïek vloeren goed kon bekijken. Het geeft ook een voorstelling hoe de Romeinen toen leefde. Je hebt mythologische voorstellingen, jachtscènes, het alledaagse leven, liefdesscènes en veel dieren uit Afrika. En allemaal gemaakt met steentjes van 1 bij 1 cm! We hadden een Engelse groep voor ons met een gids waar wij ook wat van opstaken. ( Nederlanders!) Na anderhalf uur hadden wij het gezien en gingen naar de camper. Eerst koffie drinken en dan weer verder naar Caltagirone, een stad waar veel keramiek wordt gemaakt. Op de parkeerplaats voor campers stond niemand, het was smerig en niet bepaald veilig. Dus even verder gereden en op een parkeerplaats gezet en eerst gegeten.
We zouden een heel stuk moeten lopen om in de binnenstad te komen, dus besloten om verder te rijden. Naar de kust, naar een CP in Augusta. Maar.... zoals we al meer hebben ondervonden hier op Sicilië, was deze nog gesloten. Boek er bij andere gezocht en daar heen gereden. Smal paadje op en kwamen voor een hek, ja, gesloten. Konden niet draaien dus die 300 m achteruit! De volgende CP was dicht bij Syracuse. Moesten er bij een tankstation af en daar zou het zijn. Maar geen CP te zien!! Ik naar de man van de kassa gelopen en gevraagd waar de CP was. Hij kon gelukkig een beetje Engels en hij gaf me een briefje met de route naar een CP in Syracuse.
Wij daar heen gereden en werden ontvangen door een man die alleen maar Italiaans sprak.
De camper neergezet, wij waren de enige, stroom er aan en toen we gesetteld waren kwam de man met een fles zelfgemaakte Vino de Siracusa. We moesten er één nemen en smaakte goed, was wel 14%! Hij kwam met een tafel en twee stoelen en zette die voor ons neer. Ik water bijgevuld en Bep koffie gezet. We zaten net toen er een vrouw kwam die Een beetje Frans sprak. De man had gedacht dat wij Fransen waren en had naar gebeld. Die vrouw pakte ook een stoel en had een kaart mee van Syracuse en legde ons het een en ander in het Italiaans/Frans uit wat er allemaal te zien was in Siracusa. Ook installeerde ze een app op mijn telefoon en kon daar op zien waar het was en wat het was, handig. Ook wilde ze ons wel naar de stad brengen voor één euro pp want met de camper zouden we alleen maar bekeuringen krijgen. We zouden het overwegen. Toen ze na een tijdje weg was zijn wij naar de Hyper Super gelopen, 2 min. hier vandaan. Ontzettende grote winkel met allemaal winkeltjes daar binnen, Bep keek haar ogen uit. Maar we kwamen alleen maar voor wat boodschappen en het was al laat! Om 18.15 terug en op ons terras het witte wijntje genomen.
Het is nog heerlijk buiten en Bep gaat pas om 19.45 naar binnen om het eten te maken. Ik blijf nog even zitten, in de administratie. We eten binnen want de zon is weg en het wordt hier snel donker.
De mensen hier hebben de bbq aangestoken en gaan nu nog eten!

1. Niza/Rijk:
    9 mei 2016
    Beste Bep en Bert
    Een van de populaire zelfhulpslogans is -don ’t worry, be happy- oftewel pieker niet, voel je gelukkig. Deze slogan wordt te en onpas gebruikt. Soms tegen beter weten in. Voor jullie geldt deze slogan zeker als we de dagelijkse kost lezen van Bert. Kost die je met plezier tot je neemt en waarvan je smult. Als er gisteren een dag geen internet is dan is het bij ons al snel worry en bij meer lezers denken we. Gelukkig is het dat het be happy geworden is. ‘Worry be happy klinkt ook goed als je vandaag 300 meter achteruit moet rijden. Bep maakt gelukkig andere kost en dat van hoogstaand niveau die Bert met genoegen tot zich neemt. Zo zijn jullie beiden bezig met het verzorgen van de dagelijkse kost. Een betere tandem is niet denkbaar waarbij uiteindelijk één de besturing verzorgt.
    Groeten van ons