Syracuse

10 mei 2016 - Syracuse, Italië

Dinsdag 10 mei

Gisteren de camper één meter achteruit gezet zodat onze schotel het beeld op de TV kon brengen.
Vanmorgen wederom mooi weer, de zon scheen volop.
Bep eerst douchen en dan eten. Ik sprak Salva, de beheerder, en sprak met hem af dat hij ons om 10 uur wilde wegbrengen naar het archeologische deel van de stad.
Dus na de koffie, wij in de auto, en hij en zijn vrouw bracht ons na een chaotische rit van twee kilometer, voor de poort van het terrein. Veel souvenir winkeltjes en een kaartje gekocht.
Enkele jaren geleden waren 65+ gratis in Italië, maar sinds vorig jaar betalen die ook het volle pond, 10 euro pp.
Eerst even over Syracuse. De stad is in 734 v Chr gesticht nadat de immigranten uit Korinthe de bewoners hadden verdreven. De stad had een grote bloei in de 4e eeuw v Chr onder de Tiran Dionysios I. De stad telde meer dan een half miljoen inwoners en was toen groter dan Athene!
Rome werd belangrijker en in 212 v Chr werd Syracuse ingenomen. Daarbij werd Archimedes, die daar ook geboren was, door een Romeinse soldaat gedood. Wie kent Archimedes niet, de wis en natuurkundige met zijn wetten: Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld.....enz.
Wij dus het park in en dat was groter dan ik gedacht had. Eerst het Romeinse Amfitheater uit de 1e eeuw en dan het altaar van Hieron dat 198 m lang is en het grootste offeraltaar van de Oudheid is. Hier werden ter ere van de oppergod Zeus 450 stieren per keer afgeslacht en daarna door het jubelende volk opgegeten! Dan naar het Griekse theater van de 5 e eeuw v Chr. en bovenop enkele grotten. Dan naar het "oor van Dionysios", een grot waar hij zijn gevangenen in hield en alles kon horen wat zij zegden. Er waren een groep kinderen in en die maakte lawaai en dat kon je buiten goed horen! Naar de uitgang en naar beneden gelopen, de Ortigia, het oudste gedeelte van Syracuse. Syracuse ligt aan een natuurlijke haven, een ronde baai met kleine ingang en ook flink diep en op de kop een kasteel. Op het hoogste punt staat de Kathedraal en op die plaats werden al duizenden jaren hogere machten vereerd. In de 5e eeuw bouwden de Grieken een Tempel op de plaats waar het heiligdom van de oerbewoners was. Daarna de Romeinen en in de 7e eeuw werd het een Kathedraal. Na diverse beschadigingen en aardbevingen werd het in de 18e eeuw wat het nu is. Je kunt het aan de binnenkant van de kerk zien want er staan nog Griekse zuilen in de buitenmuren. Dat gezien en honger gekregen en wat gaan eten. Italianen zijn kleine mensen maar wat wij voorgeschoteld kregen konden we niet op! Dan naar het kasteel waar je niet in kon en dan weer terug door de soms erg smalle straatjes. Een bankje gezocht en daar even rustig naar de haven gekeken. Ik Salvo gebeld of hij ons weer kwam halen en na 10 min. was hij er op de afgesproken plaats. Dan nog een rondleiding gehad met de auto en nog wat mooie plekjes bezocht, oa de graftombe van Archimedes. We waren even voor vieren weer terug bij de camper.
Ontspannen houding en een lekker koud biertje want het is warm vandaag!
Salva kwam nog met een halve watermeloen aan en zijn vrouw later met allerlei kruiden.
Ze proberen het ons erg naar de zin te maken en dat is gelukt!
Ik nog even naar de Super voor brood want dat is op. En dan een lekker koud wit wijntje!
Bep gaat weer laat de tafel dekken en het brood op tafel zetten.
Na de afwas wat opruimen want morgen gaan we weer verder.
Het is weer een veel te lang verhaal geworden!