San Marino

21 april 2016 - San Marino, San Marino

Donderdag 21 april

Gisteravond ons Scrabbel spel tevoorschijn gehaald en twee spellen gespeeld die ik alle twee won! Daarna nog even het nieuws van de dag bekeken.
Vanmorgen weer een blauwe hemel en het zonnetje scheen door ons dakluik.
Prachtig weer en om 9 uur weer op weg naar San Marino.
Over de S 16 die langs de kust loopt maar geen Adriatische Zee gezien.
Het was een erg slechte weg waar je niet harder kon en mocht dan 70 km/u
Ook waren er camera's die dat in de gaten hielden.
Richting Rimini en daar moesten we over de S72 naar San Marino.
Maar onze Tom Tom juffrouw liet ons over de (smalle) toeristische weg gaan en daar was Bep. Iet blij mee! Er zaten stukjes klim in van 18%, maar de Ducato had daar geen moeite mee.
We kwamen om 10.45 aan op de parkeerplaats in San Marino en die was speciaal voor campers. Ook konden wij stroom aansluiten en dat gedaan om gas uit te sparen.
Eerst koffie gedronken en daarna wederom de stappers aan om naar boven te gaan waar het eigenlijke stadje ligt, boven op de berg (749m) Maar ik had gezien dat er bij deze parkeerplaats een lift was die je naar boven bracht. Dus de lift genomen en dat bleken er drie te zijn, dus overstappen! Boven aangekomen door een poort en het stadje in.
San Marino is in het jaar 301 gesticht door de heilige Marinus van Arbe. Hij probeerde te ontkomen aan de Christenvervolging door Keizer Diocletianus. Het is de oudste nog bestaande staat en constitutionele Republiek van de Wereld en heeft nu ruim 30.000 inwoners.
In het stadje heel veel winkels die open zijn! Veel sieraden, souvenirs, luchtjes en dergelijke.
Bep liep met glinsteringen in haar ogen door de smalle straatjes.
Het was best klimmen en zo kwamen we bij de Basilica del Santo een kerk met eenvoudig interieur. Dan nog meer klimmen, naar het hoogste punt waar de oude burcht Prima Torre staat.
Daar in gegaan en over de muren gelopen en genoten van het prachtige uitzicht. Je kijkt hier over het mooie landschap en ook naar de Adriatische Zee. Ook een kapelletje en een gevangenis met enkele cellen. Dan weer terug naar Bep die op een bankje op mij zat te wachten.
Dan gegeten bij het hoogste restaurant met mooi uitzicht! Hierna zijn we weer door het stadje gelopen en de vele winkels bekeken. Nog een Italiaans ijsje gekocht en op een bank in de zon opgegeten. Daarna de lift weer opgezocht en on naar beneden laten brengen.
Om 16.00 uur waren weer bij de camper. De stoelen er nog even uitgehaald en buiten gezeten.
Na een half uurtje werd het frisser en hebben de koffie in de camper genuttigd. Er stonden nog drie campers maar toen wij aan ons wijntje zaten vertrokken er twee. Dan brood eten want het warme eten hadden we al op. Bep ook een vrije dag.

1. Diane Honingh:
    21 april 2016
    Allemaal glitterwinkels en alleen jij bent degene die iets koopt! Hahaha. Had jij ook een ijsje mam?
    De foto's zijn prachtig zeg. En het eten ziet er goed uit. Slaap lekker straks. X
  2. Dirk Molenaar:
    23 april 2016
    SAN Marino is toch ook een formule1 circuit als ik me dat goed herinner ? Daar ben ik een keer geweest een weekend erg mooi vond ik dat toen ,ik denk 12 jaar geleden veel plezier verder