Perugia

22 april 2016 - Perugia, Italië

Vrijdag 22 april

Gisteravond geen schotel omdat we bij grote bomen stonden.
Dus het Scrabbelspel weer uit de kast en twee spelletjes gedaan en onbeslist.
Vanmorgen weer blauwe lucht en niet koud in de camper.
Na het ochtendgebeuren om 8.45 vertrokken uit San Marino.
Daar nog getankt wat ong 10 cent goedkoper is (1,13/l).
Dan nu wel de goede weg naar Rimini, de SS72. Naar de Autostrada, kaartje getrokken en een stuk de tolweg genomen. Bij Fano er af, tol betalen (3,40) en over de SS73b richting Roma.
Hier liep in de Romeinse tijd de Via Flaminia, een weg van Rome naar de kust.
Er waren stukken bij dat je dacht dat ze er na de Romeinse tijd niets meer aan gedaan hadden.
Slechte stukken, afgewisseld met héél slechte stukken weg!
Ook diverse tunnels, waaronder een hele lange!
We reden naar Gubbio, waar we zouden stoppen om daar even te kijken.
Camper neergezet en eerst koffie drinken. Even een rondje gelopen en zag dat je nog best een stuk moest lopen om in het stadje te komen. We zouden naar Perugia en als we hier zouden kijken in het stadje werd het te laat om nog door te rijden.
Dus maar besloten om Gubbio links te laten liggen en door te rijden naar Perugia.
Daar kwamen we om 12.45 aan en de camper neergezet en de stoelen buiten en dan eerst eten.
Het was twee uur dat we naar het oude stadsgedeelte van Perugia gingen.
Perugia is ook al een oude stad. Voor het eerst genoemd in 310 v Chr. Het was in die tijd één van de twaalf steden van het Statenbond van Etrurië. Perugia is als alle andere Etruskische steden als een adelaarsnest boven op een steile heuvel gebouwd. Dat het steil was ondervonden wij ook. We zouden lopen en dan de roltrappen nemen maar na een stuk naar boven gelopen te hebben besloten de bus te nemen. Die kwam binnen 5 minuten en het was maar goed ook dat we die genomen hebben want anders hadden we de top niet gehaald!
Hij bracht ons op het hoogste punt, het Plaza Italia. Daar heb je werkelijk een prachtig uitzicht over het mooie landschap dat Umbrië heet. Ook Assisi kan je zien liggen, waar we in 2008 geweest zijn.
Na van dit mooie uitzicht te hebben genoten, zijn we een stuk de stad ingelopen.
Prachtig oude grote gebouwen waar onder de Palazzo dei Priori en de Duomo San Lorenzo.
Maar je bent op het hoogste punt uitgestapt en alle straten lopen naar beneden en als je dan weer met de bus wil moet je alles weer omhoog. Wij nog wel wat rondgelopen met de kaart in de hand en we zouden eerst nog wat drinken maar het was al weer half vijf, dus de bus gepakt en naar beneden. Uitgestapt en naar een supermarkt die we op de heenweg gezien hadden, vlak bij de CP.
Bij de camper eerst een biertje/wijntje om even bij te komen van de wandeling. Bep ging om 19.00 uur het eten maken en het begon al te schemeren toen alles weer opgeruimd was. Dan Bep lezen en ik achterstallig schrijf/typ werk doen.

1. Diane Honingh:
    22 april 2016
    Hee hallo,

Hier vandaag aardig weer, maar fris. Tom had vandaag Koningspelen op school en nu hebben ze beide vakantie! Lekker hoor. Morgen nog een wedstrijd spelen voor de competitie. Uit tegen Wherevogels om 8.45 uur (!!!!) Dus vroeg op.Ik houd je op de hoogte pa!

Hee mam, de fysio is vast trots op je. Zoveel oefenen! Hihi

Dikke kus
  2. Tante Co:
    22 april 2016
    Dag Bert en Bep,
    Morgen één week van huis, jullie hebben intussen al veel gezien !
    Wat verstandig dat jullie de bus naar boven namen en ook weer
    terug.
    Groeten tante Co
  3. Anton van geemen:
    23 april 2016
    Hoi Bep en Bart

Nou dat is weer mooi he om zo met jullie weer mee te reisen wat is de wereld toch mooi he als je het wil zien mensen heel veel plazier en tot de volgende keer Anton&Emmy