Ravenna

20 april 2016 - Ravenna, Italië

Woensdag 20 april

Vanmorgen, nieuwsgierig, en het luik open en ja blauwe lucht.
Niet vroeg er uit en dan op de camping alle voorzieningen en daar gebruik van gemaakt.
Nog een praatje gemaakt met een Frans stel dat op de fiets vanaf Bretagne kwam, 6 weken geleden en gingen vandaag weer verder.
Wij na ontbijt ook alles weer in gereedheid brengen voor de volgende trip.
Eerst even afrekenen en dan om 9.30 vertrokken naar Ravenna. Het zou een korte trip zijn maar onze Tom Tom juffrouw stuurde ons over de autostrada (of was het onze eigen schuld?) en dat was misschien wel in tijd korter maar niet in kilometers.
Richting Bologna en dan Ancona. Om Bologna was het erg druk en ook richting Ancona hadden wij zelfs een stukje file (drie banen!). Afslag Ravenna en toen werd het rustiger op de weg.
Even voor Ravenna gestopt bij een tytankstation en daar eerst koffie gedronken.
Net voor dat we Ravenna inreden was een boer het hooi op een wiering aan het leggen!
We hadden een CP uitgezocht en daar stonden al wat campers, maar een beetje van het centrum af. Er was ook nog een CP dichterbij en daar even naar toe gereden. Maar was het ook niet dus maar weer terug naar de eerste. Daar eerst gegeten en toen naar het centrum gelopen.
Langs het Mausoleum van Theodorik de Grote die in 493 Italië veroverde en Ravenna de hoofdstad werd van het Ostrogotische Rijk. Daarvoor was het door Keizer Honorius hoofdstad van het West Romeinse Rijk gemaakt. Wij besloten om eerst naar het centrum te lopen en dan op de terugweg naar het Mausoleum. In het centrum zijn veel oude gebouwen te zien. Er staan er dan ook veel op de Unesco Wereldgoed lijst. Ook hier hebben ze een mooi plein met eromheen oude gebouwen. Maar ook grote parken! De meeste winkels zijn weer gesloten en dat is in Italië zo, om een uur of vier gaan ze weer open. We lopen ook naar de San Vitale Basiliek, maar daar moet je entree voor betalen en entree betalen voor een kerk doen we niet of hij moet wel heel bijzonder zijn. Dus lopen we het stadje verder door en besluiten om terug te gaan. We lopen eerst nog langs een zwaar beschadigd Kasteel van uit de 15e eeuw en dan naar het Mausoleum. Er zijn veel schoolkinderen die groep voor groep naar binnen mogen. Wij gaan voor hun uit en het is niet zoveel bijzonders. Er staat een sarcofaag waar de resten van Theodorik in gelegen hebben, verders niets te zien. Dan weer terug naar de camper, eerst wat fris en daarna thee. Ik zoek een bankje in de zon en ga daar even bijschrijven. We nemen het wijntje in de camper en Bep maakt daarna weer een maaltijd voor elkaar. Tegen achten komen er nog twee Fransen bij staan.
Vandaag weer een heerlijke dag.

1. Diane Honingh:
    20 april 2016
    Hier vanmiddag ook heerlijk weer!! Lekker in de tuin gezeten achter m'n heg. Tom morgen laatste dag Cito. Echt spannend is het natuurlijk niet (was bij Sanne wel zo, want die had de uitslag nodig om geplaatst te worden) maar hij wil toch minimaal de score van z'n zus halen. Ach, hoe bedoel je competitief.
    Heb wel medelijden met ma, iedere keer alle winkels dicht. Als je nog vaker oude stenen wilt kijken zul je toch ook eens na vieren of voor 12 een stad door moeten wandelen. Is een gratis tip, hihihi.
    Inmiddels is Ajax aan de tweede helft begonnen en ik ga kijken of het enerverender is dan de eerste helft. En hopelijk gaan ze wel winnen, PSV heeft gisteravond al gespeeld én gewonnen.
    Slaap lekker straks!! X
  2. Tineke:
    21 april 2016
    Wat heerlijk die foto's met zon! Het tropische Groesbeek wordt 9 graden dit weekend, als ik er ga kamperen. Hoera.
    Ach, veel schapenkleedjes mee, touwtjespringen en wandelen om warm te worden!
    Liefs!
  3. Diane Honingh:
    21 april 2016
    Groesbeek? Dat ligt toch niet op Sardinië? Succes met je schapenkleedjes. Ik denk dat een fles rum voor in je warme chocomel ook nodig is als ik het weerbericht moet geloven. (En ipv een springtouw misschien de slee mee nemen?)