Ferrara

19 april 2016 - Ferrara, Italië

Dinsdag 19 april

Gisteravond hadden wij schotelproblemen dus eerst lezen en daar na een spelletje Skip Bo.
Ik won dus sta met 1-0 voor op deze reis.
Vanmorgen toch vroeg wakker en ik mooi de gelegenheid waargenomen om te gaan douchen!
Ik dus geheel fris aan het ontbijt en ook Bep was daar blij mee!
Rustig aan gedaan en om 8.55 vertrokken wij uit Lavariano. Binnendoor naar de autostrada.
Kaartje voor de tolweg gepakt en er waren bijzonder veel vrachtwagens op de weg.
Het leek af en toe wel een trein! Maar niet zo druk met luxe wagens dus kon ze makkelijk inhalen.
Het weer was goed, 17-19 graden en droog! Langs Venetië, waar de autostrada drie banen heeft, naar Padova. Daar de A13 richting Bologna genomen. Even voorbij de afslag, koffie drinken. Ook hadden ze daar vrij WiFi en Bep checkte even haar Face book. Daar had onze dochter Diane gisteren een heel mooi verhaal op gezet, over een ongenodigde gast die met haar zoon Tom zijn leven deelt, jullie moeten het maar lezen.
Na de koffie weer verder naar Ferrara. Over de rivier de Po en even verder de autostrada af.
Tol betaald (16.80) en Ferrara in gereden. Er was een Camperplaats en daar naar toe. Eenmaal daar aangekomen was het een grote parkeerplaats met heel veel auto's er op. Op de zijkant waren dus camperplaatsen. Er stonden er vier en er tussen stonden allemaal auto's geparkeerd, dus geen plaats. We hadden ook een bordje camping gezien en op de NKC app gekeken en de coordinaten ingevuld en daar naar toe gereden. Gemeentecamping en niet druk. Ingeschreven en een plaatsje aangewezen, maar waar ik ook zon en schotel had! Daar dus de camper neergezet en stoelen er uit en buiten eten. Daarna nog even met de schotel bezig en Cannenburg voor de tweede keer gebeld vandaag. Had de oplossing en ik zou die toepassen als wij weer terug waren uit Ferrara. Te voet (2km) daar heen en Ferrara is een ommuurde stad met een wal daarachter. Die gaat om Ferrara heen en is 7km lang! Wij daar een stukje over gelopen en afgeslagen de stad in, net zoals de vrouw bij de receptie aangegeven had (kaart mee). Kwamen bij het kasteel uit, dat vanaf 1385 gebouwd was met een gracht er om heen en ophaalbruggen. Het was toen in het bezit van de familie d' Este die ook kunstenaars in dienst hadden om de stad te verfraaien. Even verder een mooie Duomo, in de steil van Sienna, alleen wat kleiner vonden wij. We hadden besloten dat we hier geen kerken in zouden gaan, we zijn op doorreis dus alleen de buitenkanten.
Maar één kerk wilde ik wel naar binnen, maar daar was een dienst aan de gang voor een overledene, gouw weer naar buiten. Zo ook nog wat winkelstraatjes doorgelopen maar de meeste winkels waren dicht! Besloten om terug te gaan en bij de camper wat gaan drinken en genieten van de zon. Om half 5 weer terug en korte! broek aangetrokken. Ook Bep haar benen blootgesteld aan de zon en hij bleef schijnen! Dan de witte wijn opengemaakt en er eentje genomen op het mooie weer. Wat lezen en schrijven en om half 7 ging Bep haar fornuis vergezellen. Ik had inmiddels de zenders weer op het beeld, maar ze stonden wel door de war, moest ze zoeken en het nummer er bij zetten!
Lekker gegeten en ik afgewassen bij de afwasbakken. Alles weer in de camper gezet en dan ook wij binnen want het wordt buiten frisser.

1. Diane Honingh:
    19 april 2016
    Je had van te voren zeker de winkeltijden uitgezocht?
    Wat heerlijk dat de tv het weer doet en de regen is opgehouden. Hier is het wel mooi weer, maar ik vond het fris vandaag.
    Tom heeft vandaag de eerste dag van de Cito erop zitten, het was goed gegaan zegt hij. Nog twee dagen te gaan!
    Fijne avond, kus