Palermo

25 mei 2016 - Isola delle Femmine, Italië

Woensdag 25 mei

Gisteravond TV gekeken en toen we naar bed gingen een prachtige sterrenhemel bewonderd.
Vanmorgen, luik opengeschoven en blauwe lucht en de zon.
Na het ontbijt de rugzak ingepakt en de voorbereidingen voor een bezoek aan de stad Palermo gedaan.
Kaart mee, bus en metrotijden, portemonnee veilig, enz.
Om 9.15 naar de bus gelopen en bij de bushalte stonden nog meer campinggasten die met de bus en de metro mee moesten.
Er stond ook een Duits stel die gisteren met de boot uit Livorno waren gekomen.
Hij vroeg of er een wasstraat voor campers was omdat zijn camper onder het zout zat.
Ze hadden veel wind gehad en zijn camper stond op het bovendek en zat nu onder het zout van het water dat door de hoge golven naar binnen was gekomen.
De bus van 9.45 naar het metro station Imperor Federico.
Daar overgestapt op de metro die ons naar het Piazzo Royale bracht.
Daar eerst oriënteren en naar het Palazzo dei Normanni (Normandische paleis) gelopen.
De meeste toeristische trekpleisters moet entree betaald worden en ook bij dit paleis stond een behoorlijke rij om er in te kunnen.
Dit niet gedaan en naar de Kathedraal gelopen. Het Duitse stel ging daar ook heen en zijn samen daar heen gelopen. Prachtige Kathedraal die slechts in één jaar gebouwd is. De Dom die hier voor stond is door Aardbisschop Walther van der Mill in 1184 afgebroken en heeft de nieuwe met veel materialen van de oude Dom dit opgebouwd. Het was eerst een Moskee geweest met scholen, bibliotheek, baden, enz, zodat er veel bouwmaterialen voorhanden waren. Binnen zijn enkele sarcofagen van Keizers die hier geregeerd hebben. Ook bij het altaar mooie plafondschilderingen.
Het Duitse stel stond op ons te wachten en vroegen of wij het leuk vonden om met hun mee te lopen. Zij wilden over de Capo, dat is een hele grote markt door kleine straatjes. Hier worden allerlei dagelijkse spullen verkocht aan de gewone mensen, zoals vis, vlees en groenten en fruit.
Ook verderop wat kleding. Naar de haven gelopen en daar wat gedronken samen.
Dan weer verder door een winkelstraat en zo rustig aan naar Statzione Centrale.
Toen we daar kwamen ging de Metro al na 5 minuten! Dus er snel heen en net op tijd voordat hij vertrok, anders een half uur wachten.Weer naar Station Imperor Federico en daar even wachten op de bus en weer naar de camping.
Eerst alle luiken opengezet want het was behoorlijk heet in de camper.
Bakkie koffie gezet en toen was de vijf in de klok al lang gepasseerd, maar we hadden dispensatie dus kon er evengoed een wijntje gedronken worden.
Had inmiddels de luifel uitgedraaid en het was over half acht dat Bep aan het eten begon.
Anders eten we altijd in een stad maar ons Duits gezelschap in Palermo, hij had het in zijn maag en wilde liever niet eten. Dat maakte wij bij het wijntje goed!
Maar het was bijna acht uur dat we gingen eten. Het is dan ook heerlijk weer en na de afwas, kaarsje op tafel en lekker buiten zitten