Oliveri/Marinelli

4 mei 2016 - Oliveri, Italië

Woensdag 4 mei

Gisteravond voetballen gekeken en gezien dat Bayern wel de wedstrijd won met 2-1 maar dat Atletico finalist is. Simeone, de trainer is Italiaan en is met het verdedigende voetbal opgegroeid. Haalt wel resultaat maar het is geen mooi voetbal.
Vanmorgen het luik open en ja, blauwe lucht en de zon. De opkomende zon had ik gemist want stond al een heel eind boven de Ionische Zee. Wel waren er wat vissers met hun bootje en in de verte containerboten. Wij ons weer opgefrist en in de kleren en na het ontbijt vertrokken.
Het was 9 uur en 24 gr dat we weer op de S 106 richting Reggio di Calabria gingen. Mooie kustweg, blauwe zee maar ook af en toe weer smal. Veel Oleanders langs de weg die nog niet helemaal in de bloei staan. Het landschap is geitenland, er groeit er weinig op en is bergachtig. Wel verderop wat kassen maar wat er verbouwd wordt?
Bij Reggio di Calabria werd het weer erg druk en chaotisch. We kwamen op de A3 en na een stukje er af naar Villa San Giovanni waar de boot vertrekt. Vlak voor dat je de veerboot op gaat een kaartje gekocht, enkele reis à 59,90 euro. We waren er om 10.15 en gingen om 10.30 de boot op. Na een half uurtje waren we aan de staat ven Messina overgestoken. Deze veerponten komen uit Nederland en zijn gebruikt tussen Breskens en Terneuzen en doen nu hier dienst.
We werden verwelkomd door een regenbui! Dan Messina door! Heel druk en iedereen lapt de regels aan zijn laars. Links voorbij rechts voorbij rood licht mag je nog even doorrijden, ga zo maar door! Maar we kwamen de stad door en op de tolweg. Dat was rustiger en af en toe toch wat regen. Maar in de verte klaarde het op. Tol betaald (3,20) en richting camping in Oliveri/ Marinella waar we na bijna 4000 km voet op Sicilië gezet hebben. Daar ingeschreven en we konden zelf een plaats zoeken. Camper neergezet en er stonden nog enkele campers en caravan's. Ook Nederlanders. Dan eerst de stoelen en tafel buiten want het was hier heerlijk weer. Luifel uit, helemaal geïnstalleerd. Buiten eten en na de afwas even de boel verkennen. Bep een wasje doen en ik het water bijvullen. Dan naar het strand gelopen dat aan de Thyrreense  Zee ligt. Redelijk strand maar het water nog veel te koud voor ons! Dan even lekker in de zon wat lezen en schrijven. We lopen nog een rondje over de camping en dan is het al weer theetijd. Ook als de 5 in de klok zit drinken we een wijntje op ons terras. Dan gaat de zon achter de bergen en wordt het frisser en gaan we naar binnen. Bep gaat met het eten beginnen en na het eten was ik af en we willen op tijd klaar zijn om de dodenherdenking op de TV te zien. Elk jaar is het toch heel indrukwekkend om het te zien en de mensen te herdenken die voor onze vrijheid en voor mensen in andere delen van de wereld hun leven hebben gegeven.