Cefalu

7 mei 2016 - Cefalù, Italië

Zaterdag 7 mei

Vanmorgen toen we opstonden weer blauwe lucht en de zon op de camper.
Na het eten even de water en wc huishouding in orde maken, Bep binnen voor elkaar maken, stroom er af en om 8.45 vertrokken wij bij een temp. van 24 gr. Naar de autostrada, kaartje getrokken en de redelijk stille tolweg op.
Het is een prachtige weg langs de kust met mooie vergezichten. Maar, ook heel veel tunnels die door de bergen gaan. Je rijdt door net zoveel door tunnels als je er buiten rijdt. En sommige tunnels van 4km lang, dat is vanaf Uitdam, Zuiderwoude voorbij!
Bep had al schuin naar de brandstofmeter gekeken en toen we de tolweg af waren (€6,30) was daar een tankstation en hebben we getankt. Hier geven ze de prijs aan en die is redelijk en als je dan gaat tanken moet je bij een pomp gaan staan waar je via je pinpas kan gaan tanken. Daar is er meestal één van en de andere wordt je geholpen en dan kost het ong. 15 ct per liter duurder. Hier was een storing en kon er niet getankt worden met Visa zei die man dus tanken voor 1,45 de liter, maar de tank was weer vol en Bep een glimlach op haar mond, wat wil een mens nog meer!
Door Cefalu heen gewurmd en de parkeerplaats gevonden aan de boulevard. Kost 15 euro,  mag je 24 uur staan en geen voorzieningen. Eerst koffie gedronken en dan Cefalu in. Een toeristische stadje met heel veel toeristische spullen te koop, op de boulevard en ook in het stadje.
Ook een strand waar enkele mensen zich waagden kn de zee!
Daar rond gelopen en naar de Kathedraal van Cefalu gelopen. Deze Kathedraal in in 1131 gesticht door Roger II en oorspronkelijk bedoeld al grafkerk voor de Normandische dynastie. Eenvoudige kerk met wel mooi schilderwerk. Als we daar een poosje zijn geweest weer verder het stadje door gelopen, smalle straatjes en stegen waar je de overbuurman een hand kan geven!
We lopen nog een stukje de berg op en besluiten om die berg na het eten te gaan bewandelen.
Dus eerst naar de camper, nog wat boodschappen gedaan en dan eten.
Daarna weer terug en waar je entree moest betalen, Bep op een muurtje gaan zitten met een boek want haar knie wil die 271 m niet omhoog, heeft ze last van! Dus ik naar boven, eerst via trappen en dan via een pad. Kom langs oude verdedigingsmuren en ook de restanten van de Tempel van Diana. Dan naar boven, met het zweet op de rug, naar het Kasteel dat dus op 271 meter ligt. Daar had je een prachtig uitzicht over de omgeving. Dit was ook het mooiste van de wandeling, het uitzicht, de ruïnes stelde niet zo veel voor. Dan weer naar beneden en een half uur later was ik weer bij Bep die nog zat te lezen op het muurtje. Het was inmiddels bewolkt geworden, maar niet koud! Nog een keer door die straatjes gelopen en naar de camper daar thee gedronken.
Vandaag zijn alle uitgevlogen Honinghkjes weer thuis op het oude stel na! Maandag beginnen de scholen weer en is het op met de pret!
Dan nog even het stadje in en een grote supermarkt ontdekt. Daar nog wat meegenomen en weer terug naar de camper. De vijf in de klok was al lang voorbij dus snel de glazen gepakt en weer een ander soort geproefd, smaakte goed! Om 7 uur gaat Bep weer haar koksmuts op zetten en bereidt weer een heerlijke maaltijd. Daarna wast Bep af en ik ga in de administratie.