Bosa

4 juni 2016 - Bosa, Italië

Zaterdag 4 juni

Gisteravond maar twee spellen Skip Bo gedaan. Bep won twee keer maar had wel een blouse met lange mouwen aan en had toevallig wel heel veel skipbo's!
Vanmorgen al vroeg wakker. Het was weer prachtig weer en deze keer konden de sanitaire handelingen elders uitgevoerd worden.
Na het eten opruimen alles weer leeg en vol en dan nog betalen en stroom er af en om 9 uur vertrokken uit Torre Grande.
We reden naar het schiereiland Sinus, naar San Giovanni di Sinus. Daar staat een heel oud kerkje uit de 6e eeuw. De camper op een parkeerplaats en daar heen gelopen. Het kerkje klein en eenvoudig, ik denk zoals de mensen toen waren.
Daar op dat schiereiland staat ook de Torre San Giovanni di Sinus en ook de voormalige handelshaven Tharros waar ik gisteren over geschreven heb.
Daar een stuk naar toe gelopen en een paar foto's gemaakt van de Torre.
Dan weer verder naar Putzu Idu gereden waar een paar meren zijn waar ook veel flamingo's moeten zijn. Maar dat ene bewuste meer was helemaal droog en ik las in een boekje dat dit elk jaar gebeurd en dat ze vroeger het zout er af haalde en dit gebruikte voor voedseldoeleinden.
Even verder gestopt om koffie te drinken.
Dan naar de S292 richting Cuglieri, mooie weg maar op het einde vrij bochtig en wat klimmen. Daar de weg vervolgd naar Bosa. Ook een mooie weg tussen de heuvels door maar met een staartje!
We reden bij Tresnuraghes, een stadje waar de fam. Seevinck begin mei een week vertoefde, en even daarna gaf de Tom Tom aan om links af te slaan. Er stond ook een bord dat wees die kant op naar Bosa. Maar dit was een weggetje dat onze juffrouw voor ons bedacht had en misschien één km korter was. Het was een smal weggetje door een piepklein dorpje met behoorlijk hoogteverschil.
Aangezien mijn co piloot daar niet zo van houdt waren het lange kilometers.
Ook stukken weg afgezet maar konden daar omheen en kwamen zo weer op de doorgaande weg terecht en even daarna in Bosa.
De camper op de parkeerplaats gezet en het bruggetje over gelopen die over de rivier de Temo gaat. Dit is de enige rivier op Sardinië die in de benedenloop bevaarbaar is.
We lopen het stadje in met een mooi plein en restaurantjes en ijswinkeltjes en natuurlijk souvenirs winkels. We doorkruisen het stadje en gaan wat eten en drinken op een terrasje. Daarna weer over het bruggetje naar de camper. Naast de camper staat een Nederlandse camper die we al een keer ontmoet hebben. Ze herkennen ons ook en het zijn Ans en Nico uit Krommenie. Tijdje gepraat en dan pakken we de stoelen en gaan in de schaduw zitten.
Ik ga later op een bankje bij het water zitten en Nico komt naast me zitten en raken aan de praat.
Wordt later geroepen door Bep omdat de thee klaar is. Nico en Ans gaan het stadje in want zijn daar nog niet geweest.
Er is ook een kasteelruïne die op een strategische plek bovenop een heuvel is gebouwd. Dit kasteel lieten een adelijke familie uit Genua vanaf 1112 bouwen.
Tineke, onze dochter, had al verteld dat je wel een mooi uitzicht hebt maar verders niet veel te zien is in die ruïne. Dus er maar niet heen, het is ook veel te warm om naar boven te gaan!
Als de thee op is, komt vanzelf de vijf in de klok, hoef je niets aan te doen!
We spraken ook nog een Nederlandse vrouw die haar hondje aan het uitlaten was, en die hier woonde. Haar halve levensverhaal werd in een kwartier verteld en het kwam er op neer dat ze hier geboren is en na scheiding 22 jaar in Nederland heeft gewoond en nu weer terug is en ze het gevoel heeft weer thuis te zijn.
Die vijf in de klok werd even later en toen we aan het eerste wijntje zaten kwamen de buren terug en nebben we daar nog even mee gepraat.
Als het kwart voor zeven is gaat Bep het eten maken, ik blijf nog even buiten zitten en doe de administratie, het is nog heerlijk buiten.
Na het eten gaan we nog even buiten zitten. Het is nu lekker in de zon.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade