Valledoria

7 juni 2016 - Valledoria, Italië

Dinsdag 7 juni

Gisteravond toen alles klaar was dus buiten gaan zitten. Maar er was een calamiteit, de achterbuurman hevig hoesten en de buurvrouw riep om hulp.
Wij daar meteen heen en de buurman had wat in zijn keel en stikte bijna!!
Hij zat op zijn knieën en ik hees hem omhoog en paste de Heimlich greep toe.
Een paar keer achter elkaar en had weinig resultaat. De buurvrouw naar de receptie voor hulp en er kwamen nog meer mensen omheen en met de Heimlich greep en kloppen kwam er een stuk worst uit zijn keel. Het heeft misschien 5 minuten geduurd maar het leek wel een uur en wat had die man het benauwd, hij liep blauw aan! We waren echt bang dat hij zou stikken! Bep meteen naar de receptie en de buurvrouw verteld dat het weer goed met hem was en het stuk worst uit zijn keel was.  Maar wat was er aan de hand. De buurman was voor de tweede keer geopereerd aan zijn keel, had twee keer keelkanker en ze hadden operatief veel weggehaald. Hij had opnieuw moeten leren eten en praten en kan niet meer slikken.
Dus de Heimlich greep werkte niet optimaal! Hij moet ook bewust eten en drinken, niet te veel anders komt het in zijn luchtpijp. Een hele consternatie maar gelukkig goed afgelopen. Nog even nagepraat met de andere Nederlandse man waarmee we samen het stuk worst naar buiten gekregen hebben.
Toch maar weer een wijntje genomen en om half elf naar binnen gegaan en de kaart voor morgen bekeken en het laatste wijntje van deze dag genomen omdat alles gelukkig goed afgelopen was.
Vanmorgen weer prachtig weer en de buurman had wel wat last van zijn keel maar had toch redelijk geslapen en had maar yoghurt als ontbijt genomen. Hij zou voortaan kleine stukjes naar binnen werken!
Buiten ontbeten en dan opruimen.
De buren gingen ook verder en namen afscheid en bedankten ons nog voor de hulp, ook de andere Nederlanders die bij ons stonden en het voorval van gisteravond nog even bespraken.
Nadat de stoom er af was gehaald wij eerst vuil water lossen en dan om 9.45 vertrokken uit Alghero (26gr). We reden via een omweg richting Sassari en dan een stukje op de snelweg en afgeslagen naar de kerk Santa Trinita di Saccargia. Deze kerk is in 1112 gebouwd met een toren van 41 meter. In 1116 werd hij ingewijd. Daar deze kerk bekeken en er was ook een restaurant met terras waar we koffie met wat lekkers genomen hebben. Daar om tien voor twaalf weer vandaan en dan richting Porto Torres. Hier namen we de kustweg naar Castelsardo, gingen daar omheen en we mistte de rots die op een Olifant lijkt. Even verder ligt dan Valledoria waar we op de camping gaan staan.
We mogen zelf een plaats uitzoeken en dat duurt even want het terrein is groot. Hebben we een plaats uitgezocht is het een uitgang van de Italiaanse buren!
Dus naar een andere plaats en naar tevredenheid neergezet.
De boel aangesloten en eerst eten. De luifel uitgezet zodat we schaduw hebben, want het is warm.
De camper gaf op een gegeven ogenblik 31 graden aan!
Dan even samen een verkenningsronde en hier vaart een pontje dat je over de Coghinas (een meertje) zet naar het strand. De camping is behoorlijk groot en overwegend Duitse bezoekers.
Voor de thee ga ik nog even zwemmen in het prachtige zwembad hier op de camping.
Daarna dus thee drinken en de dag vliegt weer om want het is 17.35 als we aan het eerste wijntje toe zijn.
Om kwart voor acht gingen we eten en daarna heb IK afgewassen van de hele dag nog wel!
Mooie camping met dito voorzieningen.
Bep kruipt nog even onder de douche om even op te frissen.
Het is weer een heerlijke avond, windstil en aangename temperatuur.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Niza/Rijk:
    7 juni 2016
    Beste Bert en Bep
    Een pluim voor het kordate optreden met goede afloop. Wat een reis maken jullie op Sardinie een voor velen onbekend eiland in de Middellandse Zee. Een land dat niet door iedereen wordt bezocht en het lijkt of het massatoerisme hier niet heeft toegeslagen. Het komt bij ons over dat onderhoud van de omgeving niet op de eerste plaats komen bij de Sard. Het kan ook zijn dat de verfkwasten en schoonmaakmiddelen erg duur zijn op het eiland. We weten het niet. Het zonnetje maakt veel goed en het eiland heeft hierdoor misschien een extra charme. De reistijd van nu kent voor jullie veel prachtige dagen met mooie temperaturen. In de zomermaanden zal dit anders zijn. Nog enkele dagen genieten op dit eiland. De verhalen van jullie zijn doorspekt met genieten.
    Vriendelijke groet.
  2. Diane Honingh:
    7 juni 2016
    Jullie maken wat mee zo! Gelukkig liep het goed af.

Hier was het ook weer een mooie dag!! Trusten. X
  3. Tante Co:
    8 juni 2016
    Bert en Bep,
    Een pluim voor jullie handelen t.a.v. de buurman.
    Benauwde ogenblikken, gelukkig met een goede afloop.
    Gisteravond storing Ziggo, kon het bericht pas woensdagmorgen
    lezen!
    Geniet nog van dit mooie eiland!
    Groeten tante Co
  4. Huberdina Schouten:
    8 juni 2016
    Jemig, wat een toestand en als het dan niet meteen wil lukken, zit je behoorlijk in de rats, gelukkig is. het goed afgelopen.
    Gister prachtige dag, de hele dag buiten en om 9 uur nog een loopje naar de camping geweest, zoveel veranderd, je weet niet wat je ziet, alleen het zwembad valt tegen, met dank aan de tegenstanders.
    Piet en Lies zijn toch uitgevare, heb hun verslag nog niet gelezen, zag het op Facebook.
    Hoorde van Heleen dat Lies haar moeder is overleden en begraven of gecremeerd op Lies haar verjaardag.
    Uko is van Uitdam, en woont in een tuinhuisje van zijn zoon in Culemborg.Tol die naast de kerk woont heeft een bod gedaan op het huis, maar of dat geaccepteerd is weet ik niet.
    Ga aan de koffie, veel plezier nog en pas goed op jullie zelf.
    Dikke kus Huberdina.