Sybaris

2 mei 2016 - Upper Marlboro, Maryland, Verenigde Staten

Maandag 2 mei

Vanmorgen toen we wakker werden en het luik boven ons hoofd openschoof, was de lucht grijs en wel droog. Toen we zaten te eten begon het weer te regenen. Alles opgeruimd en om 9.15 naar de receptie want de shuttle bus zou om half tien vertrekken.
Er was nog één iemand die ook mee ging. Om 9.40 vertrokken wij naar Matera, ong. 3 km, en ze zette ons af voor de Sassie. Vlak bij was een informatiepunt en daar een kaart meegenomen en uitleg van de VVV medewerker gehad. Het regende nog steeds en we hadden ons daar op aangekleed. Lange broek en regenjas en twee paraplu's. De Sassie zijn grotwoningen die al in de oudheid bewoont werden. Matera ligt op een kruispunt van handelswegen en was een halteplaats van de Via Appia. Ze dienden ook als schuilplaats voor Byzantijnse Monniken in de 7e en 8e eeuw.
Vanaf de 17e eeuw werd de Sassie geminacht en overgelaten aan arme mensen die geen andere keus hadden. Dit duurde tot na de 2e wereldoorlog en in 1952 werd er een wet uitgevaardigd dat de Sassie ontruimd moest worden  en ergens anders ondergebracht moesten worden. Er woonden toen 15.000 mensen onder erbarmelijke hygiënische omstandigheden. Men bouwde een nieuwe wijk voor deze mensen. In 1993 zette de UNESCO het op de werelderfgoedlijst en werd een plan opgemaakt voor het renoveren van de Sassie. In 2019 moet het dan ook culturele hoofdstad van Europa worden. Wij bezochten eerst wat kerken  en daalde af naar de Sassie. Hier heb je ook een prachtig uitzicht op het ravijn waar het riviertje door stroomt en ook grotten in de wanden zijn uitgehakt!
We bezochten ook een grotwoning die nog in originele staat was (huissie kijken?) was mooi te zien hoe ze leefden en alles in één ruimte hadden, ook de ezel! Ook nog een uitgehakte kerk bekeken die al uit de 11e eeuw was. We waren flink afgedaald en moesten weer naar boven. Door nog wat staatjes gelopen en uiteindelijk bij een restaurant aangekomen en daar koffie met wat lekkers genomen. Om half één daar vertrokken en weer terug naar de plaats waar de shuttlebus ons had afgezet. Ook de man stond er al en daar leuk mee gepraat. Is Italiaan en komt uit Milaan. Spreekt gelukkig wat Engels en heeft bijna heel Europa gezien met zijn vrouw en camper.
Ook IJsland was hij geweest met de boot vanuit Bergen, Noorwegen. Even over enen kwamen ze ons weer ophalen en naar de camperplaats brengen. Bep binnen de zaak organiseren en ik buiten.
We vertrokken om 13.40 en het regende nog steeds en het was nog maar 10 graden!
Over de mooie weg naar Metaponto. Hier veel graansoorten op de heuvels. Heb ik nog wat over te vertellen en als het niet interessant is moet je het maar overslaan!
Metaponto werd in de 8e eeuw gesticht en voerde veel graan uit, Spartacus en zijn rebellen plunderde de stad en Metaponto raakte in de vergetelheid. 5 km terug heeft Pythagoras gewoond nadat hij uit Kroton was vertrokken en daar een school voor filosofen had gesticht.
We gaan weer verder met de rit die over de S106 naar Reggio di Calabria gaat. Hier veel boomgaarden met sinaasappels en citroenen. Bij Sibari afgeslagen en daar naar de camping gereden. We waren daar om 15.40. Ingeschreven en naar achter gereden naar het strand. Daar een plek gezocht en de camper geïnstalleerd. Het was om 3 uur droog geworden en daarom even een rondje gelopen. Naar het strand dat een mooi uitzicht heeft over de baai. Ook het zonnetje breekt nog even door maar is veeeeel te laat. Binnen aan de thee en later smaakte het witte wijntje weer best. Sibari is ook al oud, het werd in 715 v. Chr. gesticht en had zijn bloei te danken aan de vruchtbare omgeving.
Bep ging douchen en daarna aan het werk, eten maken. We eten weer heerlijk en na de afwas in ontspannen houding.

1. Diane Honingh:
    3 mei 2016
    Wat jammer van het weer!! Hier hield het vanmorgen ook nog niet over: fris en een verdwaalde regendruppel. Inmiddels is het mooi weer en hopen we dat het zo blijft. We hebben weer veel gezien (statue of Liberty, Ellis Island, kwamen de immigranten aan, en het 9/11 memorial museum, blijft indrukwekkend hoeveel en vaak je er ook al over gelezen hebt.
    Nu iets uitzoeken om te eten!! X