Sulmona

24 april 2016 - Sulmona, Italië

Zondag 24 april

Gisteravond wat buitjes gehad en ook slecht internet.
Maar de TV deed het wel goed dus ons laten vermaken door de TV!
Vannacht ook wat buitjes gehad en vanmorgen grijze lucht.
Dus zou het vandaag ook geen dag voor de was zijn.
Vandaar dat we na het ontbijt de boel weer rijklaar maakten om verder te gaan.
Maar moesten even in de wachtkamer want het regende even pijpenstelen!
Bep betaald en om half 10 vertrokken we uit Piediluco. Over de SR 79 naar Rieti.
Dan over de SS4 en SS 17 naar L'Aquila. Onderweg veel regen en af en toe even droog.
Ook klommen we naar 1005 m en daar was het slechts 7 gr.!
We zouden overnachten in L'Aquila en daar even rondkijken.
In de nacht van 5 op 6 april 2006, dus 10 jaar geleden is daar een aardbeving geweest met een kracht van 6.3 op de schaal van Richter. Heel veel huizen zijn toen verwoest en er zijn ook veel slachtoffers gevallen. Toen we aankwamen, het regende nog steeds, zagen wij heel veel bouwkranen. We reden door de stad, waar veel straten waren afgezet en hekken om veel gebouwen heen stonden.
Ook gebouwen gezien met scheuren en dichtgetimmerd, 10 jaar na de aardbeving!
De camperplaats gevonden bij het Spaanse Fort en hem daar geparkeerd.
Daar eerst koffie gedronken en het bleef regenen dus besloten om door te rijden.
De Tom Tom op een camperplaats in Sulmona gezet en weer vertrokken.
We gingen dus verder de Apenijnen door over de S 17 naar Navelli, een mooie weg maar ging wel omhoog! Daarna nog verder omhoog en dan een afdaling waar je Popoli prachtig zag liggen, vond ik maar mijn co piloot vond het maar niks!
Door Popoli en dan nog een stukje en om 13.00 uur waren we in Sulmona.
Het regende weer en de camper neergezet bij nog drie campers en eerst gaan eten.
Het zijn drie Italiaanse campers die alleen Italiaans spreken en daar ben ik helemaal niet goed in.
Maar met wat gebarentaal kwamen we een eind. Ze vonden de camper erg mooi!
Om half drie was het droog en zijn we naar het stadje gelopen. De trap omhoog en dan sta je dicht bij het centrum. Sulmona is al een oude nederzetting waar het in de oudheid Sulmo heette en de hoofdstad van de Samnieten was. We liepen door de hoofdstraat en er waren, achteraf gezien, veel snoepwinkels met een apart soort snoep want we dachten dat het een soort bloemetjes waren!  In 1706 is hier een aardbeving geweest en heeft toen de stad verwoest. Daarna is het weer opgebouwd. Ook is er een aquaduct, voor de waterleiding, die door Koning Manfred van Sicilië in 1256 is aangelegd. Daar is nog een stuk van over. Ook bezochten we de Heilige Annunziata, een mooie kerk in het centrum. Ook een paar mooie pleinen en ook een groot park.
Ik denk dat er ong. Vijf kerken zijn in Sulmona maar dat is te gek, vijf kerken op één dag.
Maar op de terugweg kwamen bijna langs de Kathedraal San Panfilo en daar toch maar even in gegaan. Mooie kerk met ook een soort kelder er onder, de moeite waard!
De zon was inmiddels gaan schijnen toen we weer terug naar de camper gingen.
Thee gezet en daarna ben ik nog een rondje gaan lopen want het was nu lekker buiten.
Dochter Diane belt en de dames praten even bij.
We vergeten de tijd want de vijf zit wel in de klok maar al laat! (17.35!!)
Om zes uur ga ik de finale kijken van de KNVB beker en zie dat Feyenoord verdiend wint met alleen de laatste tien minuten spannend, Feyenoord toch een prijs dit seizoen.
Bep heeft in de rust het eten op tafel gezet en als de wedstrijd afgelopen is, is Bep ook klaar.

1. Tante Co:
    25 april 2016
    Hier was het ook slecht weer, vanmorgen onder kerktijd was er toch een fikse sneeuwbui.
    Koude, harde wind. Je zag haast geen mensen buiten vandaag.
    Jullie hebben in ieder geval de zon nog gezien.
    Geniet van alles wat er op jullie weg komt. Groeten tante Co
  2. Diane Honingh:
    25 april 2016
    Vijf kerken op 1 dag is inderdaad wel wat veel van het goede!! Hoop dat het vandaag weer mooi weer bij jullie wordt. Hier is het nu droog en er staat ook niet veel wind, maar fris is het wel! Goede reis weer vandaag. X