Riez

18 juni 2016 - Riez, Frankrijk

Zaterdag 18 juni

Gisteravond toen wij aan het kaarten waren met een schuin oog gekeken naar Spanje-Turkije, die wedstrijd werd 3-0 en de onze 1-1 (geen strafschoppen!)
Toen we naar bed gingen nog even buiten geweest en naar de prachtige sterrenhemel gekeken.
Ook was er nog een vogel die het hoogste lied had midden in de nacht en ik het even nagekeken en bleek een, ja hoe kan het ook anders, een nachtegaal te zijn!
Vanmorgen blijven liggen tot de kerkklok 8 uur sloeg. Het is altijd fijn als je een kerkklok in de buurt hebt. Ten eerste weet je hoe laat het is als je nog in je bedje ligt en ten tweede ben je dicht bij een dorp/stad waar je vers brood kan halen. Dat dus gedaan, slechts een paar honderd meter lopen en dan heb je warm brood! Het brood dat ik koop heet een restaurant, een grotere versie van een baguette, dus je koop een restaurant hier voor €1,15!
Na ontbijt, Bep het binnengebeuren en ik water halen want dat wordt minder.
We drinken buiten koffie want nadat er vanmorgen wat bewolking was is de lucht nu helemaal blauw.
Dan naar de markt. Hier in Riez is twee keer in de week markt, op woensdag en op zaterdag.
De markt op zaterdag is de grootste en druk bezocht. We lopen er overheen en Bep koopt nog wat en ook ik koop een paar spulletjes. Ook neemt Bep een halve kip mee die ze bijna alleen opeet, ik probeer ook een stukje en het valt niet tegen.
Na de afwas gaan we een stuk wandelen, naar St Maurice, een kapel boven op de heuvel.
Daarboven heb je een mooi uitzicht over Riez en ook naar de bergen bij de Verdon.
Uit het kapelletje klinkt pianomuziek en nieuwsgierig als ik ben ga ik even kijken.
In het kapelletje zaten familieleden en wat Nonnen naar pianomuziek te luisteren van kinderen die een muziekstuk speelde op een elektronische piano en er klonk af en toe applaus.
Dus maar weer verder gegaan en later weer afgedaald naar beneden.
Langs en over het kerkhof waar je hele mooie graven hebt met mooie dingen er op.
Dan door het stadje gelopen waar best nog wat reuring was. Vanuit een café kwam opeens een gejuich en wat bleek, er zaten een paar Rode Duivels in tenue die voor een doelpunt van België zaten te juichen, het werd 3-0.
Zo weer op de camper aan en buiten thee gedronken.
De lucht betrok en toen wij de thee op hadden begon het wat te regenen.
Dus het wijntje binnen genomen.
Na een half uur was het weer droog maar wij bleven binnen want ook buiten werd het frisser.
Wij zijn nog Sardijnse temperaturen gewend dus even wennen aan deze Franse temperaturen!
Als je zo bij de camper zit is het een komen en gaan van campers. Het is erg druk ik denk vanwege dat er morgen wat festiviteiten zijn.
Daarom hebben wij ons verblijf hier met een dag verlengt.
Bep kookt weer wat lekkers voor ons en wast ook zelf af.
Ik ga de vuilnis weggooien en tel de campers die er staan. Ik kom tot 57!
Ja en dan de meeste van onze leeftijd, maar wij zijn nog steeds de enige Nederlanders hier op deze Camper Plaats. Ook nog een paar Belgen en de rest, Fransen.