Falconara

13 mei 2016 - Butera, Italië

Vrijdag 13 mei

Gisteravond buiten zitten was niet lang. Het werd weer klam en ook de muggen wilde zeker dat we naar binnen gingen want na enkele prikken hadden ze hun zin!
Vandaag bijzondere dag, want deze dag was het 100 jaar geleden dat Bep haar moeder geboren was.
Nu vandaag geen wazige zon maar gewoon blauwe lucht en de zon volop.
Na de ochtendhandelingen stroom er af en nog vuil water (van Bep!) lossen en om 9 uur vertrokken uit Noto. We reden eerst over een stuk vier baans weg die later overging in twee banen.
Ze zijn bezig om de tolweg tot Gela door te trekken maar zijn daar al jaren mee bezig.
Getankt, en nu zelf want dat scheelt 25 ct per liter. Visa pakt hij niet maar een bankbiljet wel. Ze houden hier erg van cash!
Het is hier een dor gebied met wel veel plastiek kassen wat het landschap nou niet bepaald mooier op wordt.
Gestopt bij een grote Spar winkel en de voorraad aangevuld. De camping waar we naar toe zouden gaan is weinig te koop in de buurt, vandaar.
We rijden naar Pozzello en een stukje langs de kust en dan weer richting Ragusa.
We zouden volgens plan ook naar Ragusa gaan maar besloten om het rechts te laten liggen. Gisteren Nota bezocht en ook Ragusa is weer opnieuw gebouwd na de aardbeving in 1693.
Maar we moeten behoorlijk klimmen, maar de weg is prima. Als we boven zijn heb je een prachtig uitzicht op Ragusa dat erg diep beneden ligt. Dit is nou net niet Bep haar sterkste punt en ook de afdaling vind ik mooi maar m'n co piloot denkt daar anders over. De weg is smal en het muurtje naast ons niet hoog maar wel een schitterend uitzicht. Dus daarvan geen foto's, allemaal bewogen!
Rustig aan naar beneden en komen in Comiso waar we doorheen gaan.
Langs Vittoria en ook door een redelijk woest gebied maar ook veel kassen en zo op Gela aan.
Net daarvoor een olieraffinaderij met olie en gas opslag.
Na Gela zou 10 km verder een camping zijn. Daar op aan en ja we zijn in Italië, nog gesloten!
Nog even verder gereden en daar eerst koffie gedronken.
We nemen het boek er bij en typen de coordinaten van de volgende camping in.
Daar naar toe en is wel open! We komen om 12.45 aan en zetten de camper op een plek neer.
Dan ik naar de bar om in te schrijven en Bep tafel en stoelen buiten en het eten op tafel zetten.
Gisteren tussen de citroenen en nu tussen de olijfbomen.
Na de afwas gaan we een verkenningsronde doen. Deze camping is gedateerd, ook veel vaste staanplaatsen maar allemaal rommelig en gedateerd.
We lopen ook nog naar het strand wat wel aardig is maar vandaag staat er behoorlijk veel wind.
Het knappe gedeelte van de camping is waar de campers en caravans staan. Stuk of vijf Fransen, drie Duitsers twee Nederlanders en ook één bejaarde fietser (68!) met tent.
Het is heerlijk weer en het windje niet storend. Na de thee drinken wij wederom het witte wijntje. Deze bij de Spar gekocht en smaakt ook goed, het is net een wijnproeverij!
Bep gaat om 7 uur weer naar binnen en maakt het eten voor elkaar.
We eten weer lekker maar van buiten zitten komt niet omdat de wind uit de Middellandse Zee te fris is.
Vanmorgen dus vertrokken uit Noto, dit was het verste punt van de reis. Zaten op dezelfde hoogte als Tunis, in Tunesië