Aschaffenburg

16 april 2016 - Uitdam, Nederland

Zaterdag 16 april

Gisteravond kinderen en kleinkinderen op bezoek gehad om afscheid te nemen.
Nadat ze naar huis waren gegaan, wij nog diverse dingen in de camper gedaan.
Vanmorgen gewone tijd op, half acht, en ontbeten. Daarna de koelkastspullen overbrengen naar de camper, stroom er af en afscheid nemen van de buren.
De Bijenven was bijna compleet, ze waren er speciaal "vroeg" voor opgestaan.
Uitgezwaaid en om 8.50 vertrokken uit Uitdam.
Het waaide flink maar geen regen en 10 graden.
Via Monnickendam, Amsterdam over de A1 richting Arnhem.
Even voor Arnhem wat oponthoud wegens wegwerkzaamheden.
Om 10.25 passeerden we de grens met Duitsland en werd de A12, A3.
Toen we een stuk in Duitsland reden zagen we 5 herten lopen.
Ook aspergesvelden, die te herkennen zijn aan het witte plastiek.
Om 11 uur gestopt voor een bakkie koffie en zelfgebakken boterkoek (Bep)
Er waren onderweg diverse wegwerkzaamheden en voor Keulen zaten we in een (kleine) file.
Een stukje verder reden ons ong. 25 politiebusjes voorbij met zwaailicht!
We waren op zoek naar een parkeerplaats om te gaan eten en dat werd een tankstation, tussen de vrachtauto's.
Alle parkeerplaatsen, bij tankstations, staan vol met vrachtauto's die in het weekend niet op de autobaan mogen rijden.
Afslag 58 naar Aschaffenburg, waar we om 15.35 op de camperplaats arriveerden.
Het stond al behoorlijk vol maar er was nog een plaatsje voor ons.
Stroom op de camper gezet en naar de "Altstadt" gelopen.
Over de brug die over de Main ligt, zo het stadje in.
De eerste blikvanger is het enorme slot, Johannesburg, dat tussen 1605 en 1614 gebouwd is.
Ook hier weer diverse kerken, zodat ons kerkbezoek weer behoorlijk " opgekrikt" wordt.
We bezochten er twee, de Lutherse en de Stiffbasiliek,  de een met modern interieur en de ander in oude steil. Die dateert ook uit de 10e eeuw.
Dan naar het slot gelopen en dan weer richting camperplaats. Het stadje is erg rustig, de meeste winkels zijn gesloten. Weer over de brug en bij de camper de stoelen er uit en buiten aan de koffie.
Het was heerlijk weer. Toen we aan ons wijntje toe waren zijn we naar binnen gegaan (17.45)
Bep ging een uurtje later de keuken in om weer wat lekkers te maken.
Nu, nadat Bep heeft afgewassen, ontspannen houding en ik even jullie op de hoogte brengen.
De kop is er af, vandaag 496km gereden en na een enkel buitje onderweg, prima weer, zelfs nog buiten gezeten.

1. Diane Honingh:
    16 april 2016
    Het internet werkt dus! Fijn om meteen even over jullie dag te kunnen lezen. Leuke foto's ook. Slaap lekker in jullie camper, de eerste avond van vele. Dikke kus