Eguisheim

28 juni 2016 - Eguisheim, Frankrijk

Dinsdag 28 juni

Gisteravond de thee nog buiten opgedronken en dan naar binnen.
Het was rust bij Engeland-IJsland en ik had de stand van Diane doorgekregen, het stond 1-2!
Dus in de rust even de doelpunten bekeken. Bep wilde nog gaan kaarten en ik mocht dan wel terwijl we aan het kaarten waren voetballen kijken. Ja, ik weet wel waarom en het kwam uit ook! Ik verloor en nu staan we gelijk.
Engeland verloor ook en ligt er uit, kunnen naar huis en over de gevolgen van Brexit nadenken.
Wij nog wat TV gekeken en toen we naar bed gingen was de hemel vol met sterren.
Werd eerst wakker van de kerkklok die om 7 uur alle mensen die nog sliepen wakker probeerde te maken. Meestal is dat klokkengelui om 8 uur dus ik dacht dat we ons verslapen hadden!
Maar nee, we konden nog even blijven liggen en naar het gekwaak van een kikker en het gezang van de vogels luisteren!
Vanmorgen weer prachtig weer, blauwe lucht en de zon! We zaten zo te denken wanneer we de laatste regen gehad hebben en dat is lang geleden.
Nadat ik me gewassen had eerst naar de bakker. Er zijn er twee en de eerste was dicht, dus bij de volgende een " Flute" gekocht.
Bep had de tafel gedekt en konden wij gaan ontbijten.
Opruimen en nog wat water bij vullen en om 9. 25 vertrokken we richting Lons le Saunier.
Mooie weg en ook een mooie omgeving. We rijden langs de Jura en bij Polignie tanken we bij de Internarché, Bep ook weer gerust! Dan weer verder en even voor Besancon op een parkeerplaats koffie gedronken. Bij Besancon zouden we de D683 nemen maar onze Tom Tom juffrouw had een andere route in haar hoofd, over Vesoul!
Dan maar over Vesoul en daar afgeslagen naar Mulhouse, over Belfort.
Even voorbij Lure weer een parkeerplaats opgezocht en daar gaan eten.
We rijden verder en slaan af richting Colmar, de wijnroute van de Elzas.
We hadden in Palermo, toen we samen met de Duitsers de stad rond hebben gelopen van hun gehoord dat de wijnroute in de Elzas zo mooi is. En ook van de overburen in Dieulefit, die uit Schagen, gaan elk jaar naar een camping in de Elzas en halen dan bij een boer die ze al lang kennen wijn. Zodoende staan we nu in Eguisheim op de camping, even voor Colmar.
Deze streek hebben de dorpen nog veel Duitse namen. Voor de oorlog was het Duits grondgebied en na de oorlog is het Frans geworden. Ben je Duitser en dan wordt je zomaar Fransman!
We waren hier om half vier en de boel geïnstalleerd en eerst even thee gedronken, daarna een rondje over de camping en dan is al lang al weer het wijntje aan de beurt.
We hebben besloten morgen hier ook te blijven en het dorpje, op loopafstand, te gaan bekijken en misschien een lokaal wijntje te kopen.
Vandaag werd het in de loop van de dag wel wat bewolkt, wat later weer opentrok.
Hier kwamen we aan met 26 gr en dat bleef zo vanmiddag totdat Bep het eten ging maken.
Het werd weer bewolkt dus een paar graden kouder.
Bep wast zelf af en ik ga nog even verder met de administratie.

1. Diane Honingh:
    28 juni 2016
    Ik moet ook even denken wanneer wij voor het laatst regen hadden.... Oh ja.. Een half uur geleden! Hihihi
  2. Niza/Rijk:
    28 juni 2016
    Beste Bert en Bep
    Heerlijke wijn is er in Eguisheim. Voor je overgaat tot koop van wijn kun je proeven. Let wel op dat je aan het einde van al die proeverij je camper nog op een normale manier kunt bereiken. Het is elke dag weer leuk om het digitale dagboek van jullie te lezen. Het digitale dagboek dat je met vele anderen deelt. Elke dag bevestig je de informatie voor jezelf en deelt het met een onbekend aantal lezers. Een mooie vorm van communicatie. Gelukkig gaat het verhaal niet alleen over de uitzonderlijke dingen. Aandacht voor het gewone gebeuren en voorvallen die minder leuk zijn vormen mede de bouwstenen van je verhaal. Op facebook is dat wel anders en maken meestal de positieve zaken de dienst uit. Het echte leven gaat aan facebook voorbij en wordt er veel verborgen gehouden.
    Mooi dat jullie iets van het echte vakantieleven hebben laten zien. Nog enkele dagen en dan verschijnt Uitdam weer aan de horizon. Een bekende horizon met nieuwe kansen en plannen.
    Vriendelijke groet