Matera

1 mei 2016 - Matera, Italië

Zondag 1 mei

Gisteravond wat problemen met internet dus niet alle foto's weggestuurd.
Dan naar de TV gekeken. Ben geen fan van Geer en Goor maar is toch wel een leuk programma om ook de vergeten oudjes in het zonnetje te zetten.
Vanmorgen redelijk weer, half bewolkt, en niet koud, 19 gr.
Na ontbijt de zaak weer rijklaar gemaakt en om 8.45 vertrokken uit Gallipoli.
Normaal in Italië 1 mei vrije dag maar vandaag zondag dus hebben de bazen een doorslag.
Het was ook rustig op de weg. Bij Nardo de S101 eraf en dan richting Tarento.
Ook hier heel veel olijfbomen en slechte wegen. Hier ben je blij als je een stukje knappe weg hebt.
Ook weer door dorpjes met smalle wegen. Bij Avetrana reden we langs een grote archeologische opgraving. Daar begon het te regenen. Bij Tarento over een hoge brug die over de Mare Piccolo gaat.
Tarento is een grote havenstad met veel industrie en aparte containerhaven. Tarento heette in de oudheid Taras en werd gesticht door kolonisten uit Sparta (Griekenland) en werd de hoofdstad van Magna Graecia. Het was in die tijd bekend om de productie van kleurstof die uit de purperslak gewonnen werd en gebruikt werd voor het verven van Koninklijke gewaden. Maar ook om de vele filosofische scholen. Het was een wereldstad met meer dan 300.000 inwoners! In 276 v. Chr werd het bezet door de Romeinen en heette het voortaan Tarentum.
Na deze zijweg gaan we weer verder over de S 101 richting Reggio di Calabria.
Daar bij een tankstation, geparkeerd en koffie gedronken. Bep had het al weer over tanken maar was de helft net gepasseerd!
Afgeslagen naar de S7 die vroeger de Via Appia heette en van Rome naar Brindisi liep.
Ook die weg wisselvallig, breed en goed maar ook smal en slecht.
Moesten door Matera, dat erg druk was en dan met veel Italiaanse wegmisbruikers te doen hebben.
We hadden een camperplaats aan onze Tom Tom juffrouw opgegeven en we hadden onderweg wel wat problemen met haar gehad maar nu bracht ze ons voor de deur.
Het regende nog steeds en ik daar ingeschreven. Het was of is een boerenbedrijf met een restaurant er bij. Erg netjes en alles dr op en dr an.
Camper neergezet en Bep de tafel gedekt en ik het internet hersteld en de foto's van gisteren weggestuurd.
Er rijdt hier een shuttelbus naar de Stassie van Matera, vanmiddag om 16.00 uur en 20.00 uur terug en morgenochtend half tien weg en één uur terug. Het is inmiddels wel droog geworden maar besloten om morgenochtend te gaan. Vandaag zondag en misschien druk en morgen rustiger. Twee spelletjes Skip Bo gedaan en ieder een keer gewonnen. Na de thee de wijnfles ontkurkt en de glazen gevuld. Er komen steeds meer campers bij en ook zagen wij de Nederlanders met hun busje die we in Bisceglie ontmoet hadden. Die gaan we morgen wel in de shuttlebus zien. Bep maakt het eten en we eten terwijl Studio Sport op staat. Als Ajax de volgende wedstrijd wint en PSV maakt niet meer dan 6 doelpunten dan Ajax is Ajax kampioen.
Vandaag begon goed later regen en in de middag klaarde het weer op met een klein zonnetje, hopen morgen op droog weer!

1. Tante Co:
    1 mei 2016
    Laatste bericht nu gelezen.
    Bep groot gelijk hoor, dat je de benzinemeter
    goed in de gaten houdt!
  2. Huberdina Schouten:
    1 mei 2016
    Goedenavond Bep en Bert,
    Hier eindelijk mooi weer, , vanmiddag buiten gegeten en
    bij moe ook in het zonnetje gezeten.
    Het wordt in de nieuwe week steeds warmer en op vrijdag
    20 graden.
    Jaap en Heleen vanmorgen vertrokken met als eerste
    stop Pfalzfels als ik het goed schrijf.
    Jan morgen naar Freddy, kippenhok afmaken, wordt een pittig hok
    Hoop dat het beter weer wordt bij jullie.
    Goede reis verder en dikke kussen.
  3. Diane Honingh:
    2 mei 2016
    Hee hallo! Hoe kan het weer toch zo omslaan. Hier gister het mooiste weer van de
    Wereld en een graad of 20 en vandaag is het maar 8 en de hele dag al regen. Gelukkig stond er vanmorgen een museum op het programma en toen het vanmiddag even droog was zijn we met de metro naar Brooklyn gegaan en hebben de Brooklyn Bridge overgelopen naar Manhattan. Heb wel aan ma Gedacht vandaag want Sanne was zó blij dat ze levend de brug over was: hoogtevrees! Daarna even koffie en warme chocomel gedronken en nog een heel eind door de stad gewandeld tot het best hard ging regenen en toen maar de metro ingedoken. F naar het hotel, ik met de kinderen nog even de straat ingelopen voor wat dingetjes die ze graag wilden kopen. Nu zit ik nog even met m'n benen op tafel (jaja, hoort niet maar mag wel na 12 km wandelen) en gaan we zo iets eten. We hebben voor vanavond kaartjes voor het empire state building maar we kunnen de top nu niet zien dus even afwachten hoe dat vanavond loopt. We zien hem vanuit de kamer en het is maar 3 blokken lopen. Je kunt tot vannacht 1 uur naar boven dus we kunnen wachten tot het wat opklaart.
    Mam, hou je de benzine meter goed in de gaten?
    Dikke kus!!
  4. Twan en Lisette van esch- ouderling:
    2 mei 2016
    Hier ook lekker weer nog niet zo warm maar de vooruitzichten de aankomende week veel beter zonnig en 23graden
    Vandaag met Lisette en de kids gezwommen en lekker buiten in de zon de dag doorgebracht
    Mooie foto's Bert jullie zien weer veel
    En op tijd tanken hoor zo ook gestrest raken
    Nou doeg kus Lisette